Placeholder

Buddy Blog

Een paar laatste tips om te voorkomen dat je stopper hervalt …

Misschien is je stopper intussen zo enthousiast over zijn nieuwe leven dat hij zich nauwelijks nog kan voorstellen dat hij ooit rookte. Maar je wil hem toch niet laten gaan zonder een paar laatste tips voor een rookvrije toekomst?

Heeft hij nog fysieke en mentale ontwenningsverschijnselen?

Fysieke ontwenningsverschijnselen steken vooral in de eerste week (of weken) de kop op. Blijven ze je stopper achtervolgen, raad hem dan aan om zijn arts, zijn apotheker of een tabakoloog om advies te vragen in verband met nicotinevervangers of rookstopmedicatie.

Gebruikt hij nog steeds nicotinevervangers?

Als hij nicotinevervangers gebruikte en gestopt wil blijven na deze 4 weken, houdt hij dit best nog even vol. Pas na 6 weken kan hij de nicotinedosis geleidelijk afbouwen. Niet te snel want dan wordt het risico groter om te hervallen. Hoe hij dat doet? Zijn apotheker of Tabakstop geeft advies!

Hetzelfde geldt voor e-sigaretten. De dosis nicotine kan hij na 6 weken geleidelijk verminderen. Zeg dat hij er zeker zijn tijd voor neemt: het is beter wat langer te blijven dampen dan terug te beginnen roken.

Heeft hij moeite met afscheid nemen?

Ook het mentale afscheid gaat niet zonder slag of stoot, maar je stopper zal steeds meer manieren vinden om die sigaret te vervangen. De zin in een sigaret dooft in de komende weken verder uit, hij gaat er steeds minder aan denken en als het toch gebeurt, duurt dit zelfs minder dan een minuut.

ONZE TIPS!

Zijn emoties nemen de overhand?

Stress, een traumatische gebeurtenis, een dipje? Laat je stopper niet in de steek en geef hem deze tips:

  • “Adem diep in en uit.”
  • “Zoek ontspanning (of net inspanning).”
  • “Probeer je zinnen te verzetten.”

Wijs hem erop dat problemen meestal wel voorbijgaan en dat hij zich moet optrekken aan deze gedachte. En dat hij zich zeker niet mag laten verleiden tot “alleen maar één sigaretje” want dan kan de verslaving weer snel toeslaan. Wordt het hem toch even te veel?

PRAAT EROVER!

Heeft hij angst voor de weegschaal?

Als je stopt dan kan je een paar kilo bijkomen, da’s heel normaal. Maar als je stopper een beetje oplet en hij zijn (nieuwe) levensstijl wat aanpast, hoeft dat niet zo te blijven. Voor gezonde snacks kan hij onze tips lezen. Of als hij het liever live van de specialist hoort:

Stoppen met roken, starten met gezonde voeding?

Bekijk het filmpje!

We hopen dat jij je stopper met raad en daad blijft bijstaan en natuurlijk blijven jullie ook in de toekomst altijd welkom bij ons:

Volg ons op Facebook

Ervaringen delen met andere stoppers en buddy’s?

Schrijf je in en ontvang onze tips via mail!
Deel dit artikel of stuur naar een vriend
Was dit artikel nuttig voor jou?

Buddy blog

5 dingen om te doen als jouw stopper het moeilijk heeft

Iedereen die het ooit zelf probeerde, weet: stoppen met roken is niet altijd makkelijk! Zeker de eerste weken kan je wel eens de muren oplopen. Ook voor de mensen rond de stopper kan dit een uitdaging zijn. Hoe ga je hiermee om? En wat kan jij doen om de slaagkansen te verhogen?

Buddy blog

Stoppen met excuses: je stopper maakt zichzelf iets wijs!

Er zijn heel wat goeie redenen om te stoppen met roken. Maar elke roker heeft er nog véél meer om dat niet te doen. Hieronder vind je een aantal dingen die jij kan zeggen om je stopper van mening te doen veranderen!

Buddy blog

Je stopper helpen volgens het boekje? Lees Allen Carr!

Er bestaat geen handleiding om te stoppen met roken … of toch? Als jij je stopper met kennis van zaken wil helpen, hebben wij de perfecte lectuur voor je. Want niemand die beter weet hoe je stopt dan … een ervaringsdeskundige!