Placeholder

Stopper Blog

Een paar laatste tips om te voorkomen dat je hervalt …

Misschien ben jij intussen zo enthousiast over je nieuwe leven dat je je nauwelijks nog kunt voorstellen dat je ooit rookte. Maar we laten je toch niet gaan zonder een paar laatste tips voor een rookvrije toekomst.

Fysieke en mentale ontwenningsverschijnselen?

Fysieke ontwenningsverschijnselen steken vooral in de eerste week (of weken) de kop op. Blijven ze je achtervolgen, vraag dan je arts of apotheker of een tabakoloog om advies in verband met nicotinevervangers of rookstopmedicatie.

Gebruik je nog steeds nicotinevervangers?

Als je nicotinevervangers gebruikte en je wil gestopt blijven na deze 4 weken, hou dit dan nog even vol. Pas na 6 weken bouw je de nicotinedosis geleidelijk af. Niet te snel want dan wordt het risico groter om te hervallen. Hoe je dat doet? Vraag raad aan de apotheker of bij Tabakstop.

Hetzelfde geldt voor e-sigaretten. De dosis nicotine kan je na 6 weken geleidelijk verminderen. Neem er je tijd voor. Het is beter wat langer te blijven dampen dan terug te beginnen roken.

Moeite met afscheid nemen?

Ook het mentale afscheid gaat niet zonder slag of stoot, maar je zal steeds meer manieren vinden om die sigaret te vervangen. De zin in een sigaret dooft in de komende weken verder uit, je gaat er steeds minder aan denken en als het toch gebeurt, duurt dit zelfs minder dan een minuut.

ONZE TIPS!

Je emoties nemen de overhand?

Stress, een traumatische gebeurtenis, een dipje: adem diep in en uit, zoek ontspanning (of net inspanning) en probeer je zinnen te verzetten. Problemen gaan meestal wel voorbij. Trek je op aan deze gedachte. En laat je niet verleiden tot “alleen maar één sigaretje” want dan kan de verslaving weer snel toeslaan. Wordt het je toch even te veel?

PRAAT EROVER!

Angst voor de weegschaal?

Als je stopt dan kan je een paar kilo bijkomen, da’s heel normaal. Maar als je een beetje oplet en je je (nieuwe) levensstijl wat aanpast, hoeft dat niet zo te blijven. Zin in een gezonde snack? Lees onze tips of als je het liever live van de specialist hoort:

Stoppen met roken, starten met gezonde voeding?

Bekijk het filmpje!

We wensen je veel plezier met je nieuwe leven als niet-roker en natuurlijk blijf je ook in de toekomst altijd welkom:

Volg ons op Facebook

Ervaringen delen met andere stoppers en buddy’s?

Schrijf je in en ontvang onze tips via mail!
Deel dit artikel of stuur naar een vriend
Was dit artikel nuttig voor jou?

Stopper blog

Stoppen? Jouw speciale reden blijft de beste motivatie!

Redenen genoeg om te stoppen met roken. Gelukkig maar, want een ijzersterke motivatie is de eerste stap richting succes. Schrijf op wat jouw persoonlijke redenen zijn, want deze lijst zal je de komende weken nog vaak helpen!

Stopper blog

Nog steeds excuses? Maak jezelf niets wijs!

Er zijn heel wat goeie redenen om te stoppen met roken. Maar elke roker heeft er nog véél meer om dat niet te doen. Maar kloppen die wel … of maak jij jezelf iets wijs?

Stopper blog

Stoppen volgens het boekje? Lees Allen Carr!

Er bestaat geen handleiding om te stoppen met roken … of toch? Voor je de sigaret definitief afzweert, hebben wij de perfecte lectuur voor je. Want naast je buddy hebben we nog iemand klaarstaan die weet hoe je dat het best aanpakt …